Een kleurrijke plattegrond van een eiland met verschillende wijken in blauw, rood, groen, geel en grijs, rondom een centrale waterpartij.
Mensen kijken naar een bordspel op een tafel tijdens een bijeenkomst in een kantoorruimte.

polARis

spelen met polarisatie

POLARIS is dé serious game over polarisatie en transitie. Je leert de verborgen dynamieken van polarisatie kennen en gaat op zoek gaat naar manieren om de sociale bindkracht in de samenleving te versterken.

Jullie, de spelers, zijn de inwoners van de stad POLARIS. Je wordt geconfronteerd met grote maatschappelijke en sociale transities, invloeden van buitenaf en tegenstrijdige informatiestromen. Hoe houd je het gepolariseerde POLARIS gezond, welvarend en gelukkig? Welke invloed heb je als individu en welke groepsdynamieken spelen een rol? Is de polarisatie in de stad een belemmering of juist een kracht om veranderingen door te voeren?

Het spel is ontworpen voor professionals. En wordt met 25 - 60 personen gespeeld in een spelsessie van 3 uur.

Speel met een opgave naar keuze:

Groep mensen die zich rondom een tafel met een landkaart en informatiepanelen bevinden, bezig met een groepsactiviteit in een grote, lichte ruimte.

zij gingen je voor *

zij gingen je voor *

Dit is precies wat mensen nodig hebben! Dit spel helpt je om van het ‘waarom’ naar het ‘hoe’ te stappen en je vindingrijkheid te mobiliseren. Leren door te ervaren, een heel krachtig middel!
— Deelnemer Kennissessie OGW
We waren allemaal beleid aan het bedenken, maar hebben eigenlijk aan niemand in de wijk gevraagd of dat was wat ze nodig hadden… Dit zou iedere ambtenaar moeten spelen!”
— Deelnemer Masterclass Polarisatie aan de UvA
Logo van de Universiteit van Amsterdam met tekst 'Universiteit van Amsterdam' en het bijbehorende pictogram.
Logo met de tekst 'DOCK' en gekleurde strepen erboven
Logo van Universiteit Utrecht met zwarte, gele en rode kleuren en tekst 'Universiteit Utrecht'.
Logo van Hogeschool Utrecht met blauwe en rode letters.
Logo van de gemeente Almere met blauwe golvende lijnen en zwarte tekst.
Logo van Hogeschool van Amsterdam bestaande uit een zwart en wit grafisch symbool en de tekst 'Hogeschool van Amsterdam'.
Logo met de tekst 'Pro biblio' op een blauwe achtergrond.
Logo en naam van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in Nederland.

onze visie op polarisatie

Polarisatie is een altijd aanwezige kracht in een gezonde democratie. Zie het als vertrekpunt voor nieuwe inzichten, experimenten en verbindingen.

Tegenstellingen, verschil van mening en het opkomen voor mensenrechten zijn in een gezonde democratie grondstof voor echte verandering. Met het spel, in onze workshops en in onze keynotes laten we je zien (en voelen) hoe spanningen tussen standpunten en belangen kunnen bijdragen aan transitie en vernieuwing.

naast polaris

Vrouwelijke spreker geeft presentatie over X-curve diagram in een vergaderruimte, met grote scherm en vensters met uitzicht op bomen op de achtergrond.

keynotes

Duik de diepte in met een van onze keynotes waarin lessen uit de wetenschap én praktijk samenkomen.

Beschikbare keynotes:

  • Werken met Polarisatie in Transities

  • Strategie en Speculative design: Hoe gebruik je collectieve verbeeldingskracht?

  • Fasterclass Polarisatie

Ook in combinatie met een speelsessie van Polaris

Mensen zitten in een vergaderzaal, één vrouw met bril en korte blonde haar die aantekeningen maakt, en een man die een smartphone vasthoudt en met haar praat.

strategische sessies

Wil je met een casus aan de slag? In de strategische sessie brengen we het vraagstuk, de stakeholders en samenwerkingspartners en de context in kaart. Je maakt een overzicht van de gepolariseerde standpunten en de middenstemmen, en stelt een strategie op om te interveniëren en/of (nieuwe) beleidsinstrumenten in te zetten.

Strategische sessies

  • Grip op polarisatie (strategie opstellen)

  • Sociale basis versterken

  • Participatiebeleid verbeteren

Mensen staan in een cirkel binnen, terwijl een vrouw in het midden iets doet, mogelijk een teambuildingactiviteit.

Workshops

Op een interactieve manier kennismaken met de dynamieken van polarisatie? Tijdens onze workshops delen we kennis over ongewenste polarisatie en maken we de dynamieken van polarisatie invoelbaar. De invloed van het kiezen van een positie wordt direct zichtbaar en bespreekbaar. Onze workshops zijn vanaf 45 minuten tot 1.5 uur.

Beschikbare workshops:

  • Dynamieken van Polarisatie

  • Waarde(n) volle gesprekken

Mensen in een moderne vergaderruimte, leren en praten tijdens een netwerkevenement.

pubquiz

Met een informele sfeer meer leren over (de)polarisatie? In onze pubquiz komen zowel impact, oorzaken en effecten van polarisatie langs. Kloppen je aannames eigenlijk wel?

Beschikbaar (dit najaar):

  • De Grote Polarisatie Pubquiz

meer informatie

POLARIS kan op maat worden aangepast naar een casus of transitievraagstuk uit jouw werkpraktijk. Vragen?

Neem contact op via het formulier.

Of bel met
Jennifer van Exel via +31(0)610857287
Esther Verhamme via +31(0)652668941

Door het invullen van het formulier ga je akkoord met onze privacyvoorwaarden.